הפיל הכחול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הפיל הכחול
תקופת הפעילות מ-2005
סוגה רוק, הארד רוק, פוסט-גראנג'
חברת תקליטים התו השמיני
חברים
לירון אטיה
גלעד לוי
רז טובול
ניר מעיין
ארז ברעם
רז חנוכי
חברים לשעבר
דניאל ברקת
איתי סהר
מורן אטיה

הפיל הכחול היא להקת רוק ישראלית מהעיר אשקלון, אשר הוקמה בשנת 2005.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2005, לאחר תאונת סנובורד קשה, הפך לירון אטיה משותק בפלג גופו התחתון והחל בתהליך שיקום רב חודשים בבית לוינשטיין. במהלך אשפוזו ביקרו את לירון אחיו וחבריו, והחלו לכתוב יחד שירים סביב מיטתו בליווי הגיטרה של האח מורן וחברים אחרים. תקופת השיקום היא גם המקור לשמו של ההרכב שנקרא על שם גלולה כחולה (באנגלית, "Blue Pill"), שנאלץ לירון ליטול בימי אשפוזו. לאחר השחרור מבית החולים המשיכה הלהקה לכתוב חומרים ולהקליט סקיצות באולפן ביתי ולהפיץ אותן בעיר אשקלון. באותה התקופה הצטרף ללהקה בן הדוד של מורן ולירון, דניאל ברקת, שהעתיק את מגוריו ממעלות שבצפון והפך לסולן הלהקה.

בקיץ של שנת 2006, הופיעה הלהקה לראשונה בעיר אשקלון. חברי ההרכב הופתעו מכמות הקהל שהגיע להופעה, וזמן קצר לאחר מכן החלה הלהקה בהקלטות לאלבומה הראשון, לאחר שחתמו בלייבל העצמאי קוליה רקורדס. כמו כן קיבלה הלהקה חיזוק בעמדת הגיטרה בדמותו של איתי סהר. הגיטריסט המנוסה הפך, יחד עם לירון, למפיק והמעבד המוזיקלי של הלהקה. הצטרפותו תרמה רבות לגיבוש הסאונד הרוקיסטי והמלוטש של הלהקה. במקביל הוסיף ההרכב להופיע באשקלון וברחבי ישראל, ולהגדיל את קהל המאזינים שלו.

פריצה לתודעה הציבורית (2009)[עריכת קוד מקור | עריכה]

במחצית הראשונה של שנת 2009 הוציאה הלהקה שלושה סינגלים לרדיו. השניים הראשונים, "פסקול" ו"התנועה זורמת", זכו להשמעות מועטות בתחנות הרדיו הלאומיות, אם כי זכו לחשיפה בתחנות רדיו אזוריות רבות. במקביל, טרם הוצאת התקליט הצליחה הפיל הכחול למלא את "השילוש הקדוש של עולם הרוק הישראלי": מועדון הבארבי, מועדון הזאפה והיכל ההופעות רידינג 3 בנמל תל אביב, במופעים לקידום האלבום שבדרך. במאי 2009 יצא אלבום הבכורה, "מעל המים", בהפצת התו השמיני, לחנויות התקליטים. הסינגל השלישי מתוכו, "יסמין", זכה להצלחה גדולה, וצעד 13 שבועות במצעד של גלגלצ, מתוכם 4 שבועות במקום הראשון. סיפורה של הלהקה והמוזיקה שלה, לכדו גם את תשומת לבה של חברת החדשות של ערוץ 2, ששידרה כתבה על הלהקה במוסף סוף השבוע של יאיר לפיד, "אולפן שישי".

ביולי 2009, הוציאה לאור הלהקה סינגל נוסף לרדיו, "שיר על הים".

בספטמבר 2009 הגיעה הלהקה למקום השלישי בקטגוריית הרכב השנה במצעד השנתי של גלגלצ לסיכום שנת תשס"ט וכמו כן נבחרה להרכב השנה ברדיו "קול הנגב" וברדיו "קול נתניה".

בעשור השני של המאה ה-21[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחודש פברואר קיבלה הלהקה פרסום נוסף מכיוון אחר. אלין לוי, מתמודדת בתוכנית הריאליטי "האח הגדול" אשר שודרה באותה תקופה בטלוויזיה, ביקשה מהפקת האח הגדול שישמיעו עבורה את השיר "יסמין" של להקת הפיל הכחול והשיר, שכבר היה להיט רדיופוני, זוכה למיליוני צפיות באתרים יוטיוב, פייסבוק ובאתרי החדשות של ישראל. כמו כן, קטע מהסינגל שימש כצליל המתנה במוקד שירות הלקוחות של חברת סלקום. בחודש מרץ 2010 הוציא לאור ההרכב סינגל נוסף לרדיו, "סנטיאגו", שצעד 4 שבועות במצעד של גלגלצ. כמו כן, החלו חברי הלהקה לעבוד על אלבום שני שצפוי לצאת בסוף קיץ 2011, וצילמו שלושה וידאו קליפים לשירים "אדון יאוש", "שיר על הים" (בכיכובה של בר רפאלי), ו"התנועה זורמת". הקליפ ל"שיר על הים" הוקדש לזכרו של חברם בן (במבי) רום שנפטר מספר חודשים לפני כן ממחלת הסרטן. צילומי הווידאו קליפ תועדו בכתבה בחדשות סוף השבוע של ערוץ 2.

בחודש יוני 2010, מסיבות לא ידועות נפרדו הדרכים של הלהקה ושל דניאל ברקת, סולן הלהקה, ששר את מרבית השירים באלבום "מעל המים" (להוציא "שיר על הים" ו"התנועה זורמת"), והלהקה המשיכה להופיע עם גלעד לוי, באסיסט הלהקה, כסולן. בחודש אוגוסט 2010, הצטרף ללהקה בעמדת הבאסיסט ניר מעיין מאשקלון.

ב-26 ביולי 2011, תוך שהלהקה עובדת על אלבומה החדש ונמצאת בפגרת הופעות, יצא לרדיו הסינגל "אני בסדר, גמור". ב-22 בספטמבר הוציאה הלהקה לרדיו את הסינגל "הפוך".

בפברואר 2012, לאחר 20 חודשי עבודה הוציאה הלהקה את אלבומה השני, "חמש".

באוגוסט 2015, הוציאה הלהקה סינגל בשם "הכל יהיה".

בנובמבר 2017 יצאה הלהקה בפרויקט הדסטארט[1] לגיוס כסף לאלבום השלישי. בתוך 3 ימים הגיע הגיוס ל-125% תמיכה.

4 חודשים לאחר שהצליחה בגיוס הכסף, במרץ 2018, הוציאה הלהקה את אלבומה השלישי בשם "איך שאתה רוצה" ולאחר מכן גם שחררה אותו להאזנה רציפה ביוטיוב לקהל הרחב[2].

ב-6 באוקטובר 2019 שחררה הלהקה סינגל עם קליפ בשם "שיר לי", וב-12 באפריל 2020 שחררה הלהקה סינגל עם קליפ נוסף בשם "לוויתן". ב-27 ביולי שחררה הלהקה את הדואט "אין אמת אחת" עם ענת מלמוד. ב-1 בנובמבר שחררה הלהקה סינגל עם קליפ בשם "לופ". ב-15 במרץ 2021 שחררה הלהקה את הסינגל "לב". ב-2 באוגוסט שחררה הלהקה סינגל עם קליפ בשם "הר". ב-16 במאי שחררה הלהקה סינגל עם קליפ בשם "בורות". ב-8 בנובמבר שחררה הלהקה סינגל עם קליפ בשם "חבר שלי".

בעשור השלישי של המאה ה-21[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1 באוקטובר 2020 זכו "הפיל הכחול" בתואר להקת השנה במצעד הרוק הישראלי השנתי תש"פ של רדיו זה רוק, וגם במקום הראשון בקטגוריית שיר השנה עם "שיר לי".

ב-16 בפברואר 2023 הוציאה הלהקה את אלבומה הרביעי בשם "צלילה חופשית", האלבום כלל את הסינגלים שיצאו שנים קודם לכן יחד עם חמישה שירים חדשים שראו אור לראשונה.[3]

ב-3 בינואר 2024 הוציאו את הסינגל "מלכת השמש". ב-7 בפברואר הוציאו גרסת מחווה לשיר "כלניות" של להקת תיסלם לכבוד פסטיבל דרום אדום.[4]

ב -11 במרץ 2024 הוציאה הלקה יחד עם ענת מלמוד קאבר לשיר ״באביב״ של מיכה שטרית.

חברי הלהקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברים לשעבר
  • דניאל ברקת (2005–2010) - שירה

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סינגלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פסקול - (משה אטיה/מורן אטיה, לירון אטיה) - (5:03), 2008
  • סנטיאגו (גרסת רדיו) - (לירון אטיה/לירון אטיה, מורן אטיה) - (3:01), 2010

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ באתר הדסטארט
  2. ^ איך שאתה רוצה - האלבום המלא ברצף, בביצוע הפיל הכחול, סרטון באתר יוטיוב (אורך: 55:19), 1 ביוני 2018
  3. ^ הפיל הכחול | צלילה חופשית | האלבום המלא ברצף, נבדק ב-2023-02-22
  4. ^ יובל אראל‏, הפיל הכחול – כלניות, בבלוג של יובל אראל, מגזין מוזיקה ותרבות, 8 בפברואר 2024